ICT

Leerlingen van nu komen de gehele dag in aanraking met ICT. Deze digitalisering zal alleen maar toenemen. Wij stellen ons als doel om onze leerlingen digitaal vaardig van school te laten gaan. Dit is echter onder te verdelen in verschillende categorieën, te weten:
- Basiskennis ICT, Omgaan met de computer
- Mediawijsheid
- Informatievaardigheden
- Computational Thinking

Keuze aanbod: 

Wij hebben ervoor gekozen om onze leerlingen ICT vaardig te maken met behulp van de methode Digit-PO. Vanaf groep 5 wordt er structureel lesgegeven op de vier eerdergenoemde categorieën.

  • ICT-basisvaardigheden
  • Leerlingen dienen eind groep acht ICT-basisvaardig te zijn. Leerkrachten zijn soms geneigd om het instrumentele vaardig zijn van leerlingen te verwarren met het ICT-basisvaardig zijn. Op het gebied van officevaardigheden (bijvoorbeeld) hebben leerlingen vaak nog het nodige te leren.
  • Mediawijsheid
  • Leerlingen dienen mediawijs te worden en te weten hoe met media en alle mogelijkheden en risico’s van dien om te gaan. Hier wordt ook aandacht besteedt aan een goede balans tussen de digitale en de echte wereld, zodat leerlingen hierin bewuste keuzes kunnen maken.
  • Informatievaardigheid
  • In een wereld waarin fakenews aan de orde van de dag is en het steeds moeilijker te onderscheiden is wat echt is en wat niet, dienen leerlingen vaardig gemaakt te worden.
  • Computational thinking
  • Hoe los je, met behulp van denkkracht van computers complexe problemen op. Zaken als programmeren en coderen vallen onder deze vaardigheid.

De hieruit voorgekomen doelen zijn als volgt

  • Er is een schoolbrede leerlijn digitale geletterdheid ontwikkeld vanaf groep 1 t/m groep 8.
  • Kinderen zijn weerbaar genoeg om de juiste keuzes te kunnen maken op social media; ze (her)kennen de valkuilen
  • Kinderen bezitten aan het eind van groep 8 de juiste vaardigheden, zodat het doorstromen naar het VO soepel verloopt.
  • Alle leerlingen zijn ICT-basisvaardig in Office, kunnen programmeren, ontwerpen en creativiteit wordt actief gestimuleerd.